Alík sem, alík tam, neštěká, ale může kousnout

04. 09. 2020

Asi jste si všimli, že jsme odpůrci dílů z aliexpressu. Hlavně těch karbonových. No, máme k tomu celkem pádné důvody.

V Asii (tentokráte se to Moravy netýká :-) ), jsou fabriky na různé díly nebo technologie zpracování. Když jste značka kol nebo dílů, zadáte si v takové fabrice výrobu, máte několik možností. Ta nejdražší je samozřejmě kompletní licence na celý výrobek. Jakožto seriózní firma testujete, vyvíjíte, to vše se na výsledném produktu projeví - kladně na vlastnostech dílu, negativně v ceně. Pokud chcete zlevňovat, můžete poskytnout třeba tvar nebo pro vás vyvinutou technologii výroby pro další využití.

Toho se chopí buď sama fabrika nebo číhající jiný zákazník a vyrobí ve stejném tvaru pohledově ty samé díly. Ale protože si technologii držíte, použijí se jiné materiály nebo postupy pro výrobu. Vlákna, lepidla, sklad vláken nebo vypékání. Těch možností, co vy si chcete podržet a co pustíte ven a ostatní víceméně hůře zkopírují, je víc.

Podívejme se třeba na tři nejčastější díly - ráfky, vidlice, řidítka.

první sjezd - povolilo lepidlo a brzdná plocha se zkroutila

Ráfky

pokud si chcete nechat vyrobit kvalitní ráfek, zajímá vás váha, tuhost, teplotní odolnost brzdných ploch a pak spousta konstrukčních věcí, které k tomu patří - tloušťka stěny ráfku (aby se při nafouknutí pláště nevylamoval), maximální napnutí paprsku (aby se vytrhla díra pro nipl) atd, atd. Ve výsledku to znamená testování, simulace a spoustu další náročné práce dřív, než se spustí výroba. Správné skládání jednotlivých vrstev vláken (v různých částech ráfku bývá jiné), použité pojivo, technologie vypékání. Když pak koupíte jakoukoli náhražku, není problém, aby se vám ráfek při zahřátí ve sjezdu rozpadl. Je to sice ta krajní možnost, ale případů je známo dost. Levné pojivo, teplotně nestálé, povolí a jednotlivé vrstvy vláken se rozpojí.

cca 200km - prasklina v místě spoje krku a korunky

Vidlice

postup víceméně stejný. Zde je hlavním bodem napojení krku na nohy vidlice - korunka. K tomu je dobré řešit tuhost vidlice. Ne vždycky znamená tužší - lepší. A ne vždycky znamená velký průhyb přínos. Může to být právě známka nějaké konstrukční vady. Co se ne vždy povede, jsou závity, utrhne se buď celá část od nohy, nebo strhne hliníková vložka uvnitř. Karbonová vlákna umožňují dát vidlicím netušené vlastnosti. Ale co platí u dobře vyrobených vidlic, nemusí platit u těch horších. Nízká váha a přesto dostatečná tuhost u kvalitní vidlice umožní vytvarovat široké aerodynamické nohy - další plus. U špatně vyrobené mohou široké nohy znamenat hlavně přidaný materiál z důvodu zpevnění celého dílu. Je to takové pravidlo levných dílů, když to nedrží, dej toho tam víc - místo toho, zamyslet se nad celou konstrukcí. Důvod je jasný - je to levnější.

6km v terénu

Řidítka

asi nejjednodušší součástka z vyjmenovaných. Ale i tak je potřeba kvalitu a technologii hlídat. Stejně jako výše uvedené, selhání takového dílu může být fatální. Správně vyrobená - poskládaná, slepená a vypečená řidítka jsou lehká, pevná, ale zároveň pohlcující mikrovibrace. I přes to všechno je tu nepsané pravidlo, měnit řidítka alespoň každé dva roky.

Kdo by si chtěl počíst:

výroba rámů Trek v USA - https://www.trekbikes.com/cz/cs_CZ/story/treks_carbon_story/

Testování karbonových ráfků IDEA - https://www.rafkarna.cz/production/idea-test-lab?fbclid=IwAR3nNbTXoPCc4YhSEPFPOQfjqCm89NqC5b8RYhyuDhZmCPPeoEBe2LLRdUc