Pláště na koloběžce

06. 08. 2020

Bez pláště se jen tak neobejdete. O tom ví své i takoví hrdinové jako Superman, Batman, Thor nebo El Chupacabra. O pláštích koluje spousta bájí a mýtů a byť se o některých dá velmi dlouho a krásně povídat u piva, při jízdě vám nepomohou.

1) Čím užší, tím lepší.

Už ne. Čím dřív s tím přestanete bojovat, tím líp. Pro vás. Ano, můžeme se bavit o tom, že něco platí pro jiné rychlosti, něco pro cyklisty apod. Ale čísla neokecáme. Již spoustu let se vozí širší a širší pláště. Paradoxně, čím nižší průměrná rychlost, tím širší pláště se vyplatí. Šířky pod 25mm mají smysl v rychlostech nad nějakých 38km/h, kdo z nás to má? Ano, ve sjezdovém závodě to svůj určitý přínos může mít. Ale na rovinaté, nebo kopcovité tratě, kde většinu času strávíme v menších rychlostech, můžeme se širšími plášti/galuskami ušetřit více sil. Pokud však plánujete únik ve sjezdu, může to být jeden z parametrů úspěchu. Na cokoli ostatního ale není nutné trpět na betonově nafouknutých pláštích.

2) Dám široké pláště do terénu, na silnici zase přezuji na slabé.

doporučené šířky ráfků a plášťů DT SWISS

Ano i ne. Pokud se na to myslí při stavbě koloběžky a zvolí se ráfky, které správně dokáží usadit obě plánované šířky je vyhráno. Pokud se totiž slabý plášť nazuje na příliš široký ráfek, nebo naopak široký plášť na úzký ráfek, plášť se správně neusadí a dochází k mnoha nežádoucím vlivům na ovladatelnost a opotřebení pláště. Také pokud je potřeba mít velký rozdíl mezi šířkami pláště kvůli terénu, nejspíš pak nebude stačit geometrie samotné koloběžky.

 

3) Dám tam o bár víc a vyhraju.

doporučené tlaky Vittoria

Nikdy nikdo nevyhrál tím, že pláště přefoukl. Za to dám obě ruce i nohy do ohně. Maximálně tak urychlil stárnutí pláště a jeho likvidaci. Jsou nejen minimální a maximální tlaky, ale také doporučené tlaky pro hmotnost jezdce včetně stroje, případně i venkovní teplotu.

 

4) To jsou slušný galusky!

No, většinou, tedy vždycky, to galusky nejsou. Ono se dříve uchytilo, že co je slabé, to je galuska. Ale kromě pár závodních strojů jsou vše pláště s duší. Ano, a kolikrát v ceně galusky. Paradoxem je, že zatímco většina uvědomělých závoďáků dnes jezdí na galuskách 25-28mm, můžeme na koloběžkách stále objevit pláště 23mm.

Tipy na skladování:

  • nafouknuté
  • při pokojové teplotě
  • udržovat mezi min a max tlakem       
  • neskladovat v podzemních sklepech u podlahy