Teorie švihového a silového odrazu

Švihový odraz

Když máte možnost nasadit švihový odraz, nestojí to moc úsilí a přesto se dá jet velmi rychle. Podřep není tak výrazný a tak práce stehna tolik neunavuje a nespotřebovává energii.

Silový odraz

Trhání asfaltu, hluboký dřep, silné stehno. Tento styl jasně poznáte. Je také velmi náročný, ale dynamika toho stylu se v závodě i v kopci hodí.

Samozřejmě, dobré je zvládat oba styly a využít ve správný okamžik ten výhodnější.

Ideálního stavu dosáhnete při kombinaci správné výšky stupátka, vyladěné koloběžky z hlediska setrvačnosti (ne moc ani málo) a frekvenci odrazu (neplést s frekvencí střídání), která vám vyhovuje. Každý odraz pak za minimálního úsilí trefí ten moment, kdy ještě koloběžka nezpomaluje. Když tento moment netrefíte, musíte přidat více síly na opětovné rozjetí. Rychlost takového pohybu je rozdílná - vítr, protivítr, jízda v balíku, z mírného kopce, ba i do kopce. Dá se tak jet 12-35km/h. Plus mínus.

Je to ten moment, který vám každá chyba v technice oddaluje. Čím víc pohybů děláte zbytečně, tím je to celé namáhavější. Pohyb je plynulý, při správném provedení zabíráte a spotřebováváte energii jen minimální procento celého pohybu.